Hírek
2021. Július 20. 17:09, kedd |
Belföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay
ITM-államtitkár: Magyarországot be kell kötni az európai nagysebességű vasúti hálózatba

Magyarország bekötése az európai nagysebességű vasúti hálózatba nemcsak egy kihasználható lehetőség, hanem egy elkerülhetetlen lépés is
- mondta Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a Visegrádi Együttműködés országait összekötő Budapest-Varsó/Bécs nagysebességű vasút (NSV) magyarországi szakaszáról tartott online konferencián kedden.
A megvalósíthatósági tanulmány eredményeit bemutató eseményen megjegyezte: "életünk legnagyobb szabású vasúti fejlesztése van kilátásban. A beruházás hasznát ugyan mi is élvezhetjük, a nagysebességű vasútat azonban valójában már a gyermekeinknek építjük".
A következő évtizedben megépülő nagysebességű vasútvonalon Budapestről Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint 2 óra alatt, Prágába 3,5 óra alatt, Varsóba 5,5 óra alatt lehet majd eljutni - vázolta fel a terveket Mosóczi László. A fejlesztés szerinte megteremti az idén 175 éves magyar vasút fenntartható jövőjét.
A részletes műszaki tervezés megkezdéséhez szükség van környezeti hatástanulmányra, továbbá ki kell dolgozni a nagysebességű vasút műszaki szabályozását - mutatott rá Mosóczi László. Jelezte azt is, hogy a környezetvédelmi munka elvégzésére az Európai Unió pályázatán közel 2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert az ország pályázatával.
Az elmúlt bő másfél évtizedben több mint 2000 milliárd forintot fordított az ország a vasúthálózat fejlesztésére - idézte fel az államtitkár. A jövőben ennek az összegnek a többszörösét költi a kormány erre a célra annak érdekében, hogy a kötött pályás közlekedés versenyképességét növelje - tette hozzá.
Az Európai Unió zöld megállapodása 2019-es célkitűzése előírja, hogy 2050-re az üvegházhatású gázok kibocsátását 90 százalékkal csökkenteni kell - emlékeztetett a szakpolitikus. Az igazi megoldás a szennyező alternatívákról - autók, repülők - az akár emissziómentességet biztosító vasútra való átterelés - szögezte le.
A fejlesztés előnyeit ismertetve Mosóczi László elmondta, hogy az újonnan kiépülő pályát használhatnák a belföldi távolsági vonatok is a jelenleginél gyorsabb eljutást biztosítva Győrbe, és a székesfehérvári szárnyvonalnak köszönhetően a Dunántúl jelentős részébe.
A megfelelő színvonal mellett az utasok szívesen választják a vasutat a csúcsforgalomban araszolás helyett - ecsetelte az államtitkár példaként felhozva, hogy a felújított székesfehérvári és esztergomi szakaszokon megduplázódott a forgalom.
Az államtitkár végül arról is beszélt: a magyar kormány 2018-ban döntött arról, hogy egy megvalósíthatósági tanulmánnyal el kell kezdeni előkészíteni a Budapestet Varsóval összekötő, nagy sebességű vasúthálózat megépítését. Utalt arra, hogy idén tavaszra ezt a szakaszt az érintett országok között elsőként Magyarország zárta le.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Június 13. 06:36, péntek | Belföld
Agrometeorológia: folytatódik a csapadékszegény időjárás
Folytatódik a csapadékszegény időjárás, az ország túlnyomó részén tovább szárad majd a talaj és az aszály fokozódására lehet számítani - írta a HungaroMet zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. Június 13. 06:35, péntek | Belföld
MÁV-vezérigazgató: a Siemens által szállított valamennyi sorompó teljes körű átvizsgálása indult
A Siemens által szállított valamennyi magyarországi sorompón karbantartási és üzemeltetési auditot végez a cég, amely a jövő hét közepéig tart
2025. Június 12. 07:32, csütörtök | Belföld
Szijjártó Péter: Brüsszel foghatja a fejét, miközben az amerikaiak és a kínaiak megállapodtak egymással
Magyarország számára jó hír az amerikai-kínai kereskedelmi megállapodás véglegesítése, Brüsszel viszont foghatja a fejét - írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán a Facebookon.
2025. Június 12. 07:31, csütörtök | Belföld
Polt Pétert választották az Alkotmánybíróság elnökévé
Polt Pétert választotta az Alkotmánybíróság (Ab) elnökévé szerdán az Országgyűlés, új legfőbb ügyésznek pedig Nagy Gábor Bálintot választották meg.